La ungdommen feire!
Etter 13 års skolegang fortjener russen en ordentlig feiring. Russetiden skal være
gøy, men mange unge opplever at russetiden har begynt å handle mindre om å
feire, og mer om å måtte punge ut med tusenvis av kroner, stresse over å bli invitert på rulling med de “kuleste bussene” og å måtte velge mellom å være med på feiringen om kvelden eller å bestå på eksamen morgenen etter. Slik skal det ikke være!
Russetiden skal gøy uavhengig av størrelsen på lommeboken til foreldrene dine,
eller om du er med på den kuleste russebussen. Grønn Ungdom mener ikke at type busser og russeklær er det største problemet med russetiden, og ønsker heller å gjøre det enklere for unge å drikke i trygge omstendigheter, få tilgang til viktige vaksiner og slippe å bli presset til å betale dyre dommer til russekapitalister som utnytter avgangselevene.
Grønn Ungdom vil
Fjerne eksamen som vurderingsform på langsikt
Innføre et reklameforbud for kommersielle aktører
...i russemarkedet på skoler, ungdomsklubber og andre arenaer for unge, og jobbe for å bygge ned de store russemonopolene.
La fylkeskommunene bestemme hvorvidt russegensere skal forbys
Gi avgangselever hormonell prevensjon på blå resept
Gi avgangselever gratis vaksine mot hjernehinnebetennelse
...for ungdommer som sliter med utenforskap, sosial isolasjon og andre russ-relaterte helseproblemer.
Gjøre det lovlig for 17-åringer å drikke alkohol
...og innføre rusreformen, for å ta knekken på det kriminelle markedet og frigjøre politiets ressurser til å brukes på etterforskning av for
eksempel seksuallovbrudd.
Sette av mer penger til inkluderende tiltak
Bli med i kampen for en bedre russetid!
Meld deg inn i Grønn Ungdom