I over 50 år har Norge vært en av de største aktørene i olje -og gassindustrien, som har tjent seg svært rike på en forurensende industri. Selv om deler av inntekten har gått til det gode for samfunnet vårt og oss mennesker som bor der, er midlene i dag investert i selskaper som er med på å ødelegge jorden for veldig mange. Det er på tide at vi bruker de skitne oljepengene våre på å redde verden, ikke ødelegge den.
Grønn Ungdom vil
At Statens pensjonsfond utland skal trekke seg ut av investeringer i fossil energi, og kutt i klimagassutslipp globalt skal være en faktor i alle investeringer fondet gjør
At 10% av oljefondet skal ha kutt i klimagassutslipp globalt som et tungtveiende kriterium for investering
At det skal settes ned et offentlig utvalg som skal utrede hvordan pengene skal bli brukt på mest mulig formålstjenelig måte
Stille strengere etiske krav til alle investeringene til Statens pensjonsfond utland
At Norge skal gi minst 1% av BNP til bistand
Styrke mandatet til Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland
Gi Etikkrådet for Statens pensjonsfond utland en plass i hovedstyret til Norges Bank
Bli med i kampen for et oljefond for fremtiden!
Meld deg inn i Grønn Ungdom