Isolasjonsbruk i fengsel må reduseres drastisk!

I dag sitter enkelte innsatte i Norge i isolasjon flere år. Isolasjon regnes i mange tilfeller som en form for tortur. Derfor burde Norge umiddelbart oppdatere lovverket, og arbeide mer forebyggende for å unngå nødvendigheten av å måtte bruke isolasjon.
Grønn Ungdom vil
1
At isolasjon som straff forbys
2
Isolasjon i 22 timer eller mer per døgn forbys hvis ikke det er nødvendig av tungtveiende sikkerhetshensyn
3
At isolasjon som varer lengre enn 15 dager i strekk forbys
4
Isolasjon i norske fengsel kun brukes for unntakstilfeller og for så kort tid som mulig
5
Bruk av isolasjon må begrunnes med at den innsatte utgjør en alvorlig fare for seg selv, andre innsatte eller ansatte
6
Det sikres pålitelig og offentlig informasjon om i hvor stor grad isolasjon brukes
7
Oppfølging av alle innsatte i isolasjon skjer i samsvar med menneskerettighetsstandarder
8
Helse- og omsorgstjenestene til isolerte innsatte styrkes
9
Sivilombudet skal få beskjed over isolasjonstilfeller
10
Det må være ekstra tungtveiende grunner for personer med mentale eller fysiske funksjonsnedsettelser
11
Det utarbeides et forslag til en lov- eller forskriftsfestet plikt for å forhindre bruk av isolasjon i fengsler
12
Innsatte som er isolert eller utelukket fra fellesskapet følges opp av medisinsk personell daglig
13
Norske fengsler skal kunne satse mer på forebyggende arbeid
14
Åpne flere sengeposter i psykiatrien
15
Forby utelukkelse fra fellesskapet av hensyn til ro, orden og sikkerhet i dagens straffegjennomføringslov § 37
16
Forby utelukkelse fra fellesskapet av hensyn til å forhindre materiell skade i dagens straffegjennomføringslov § 37 1
17
Mindreårige burde sitte maks 3 dager i strekk i isolasjon

Enig med oss?
Bli med i kampen!
Meld deg inn i Grønn Ungdom