Til forsiden

Isolasjonsbruk i fengsel reduseres drastisk!

Isolasjonsbruk

I dag sitter enkelte innsatte i Norge i isolasjon flere år. Isolasjon regnes i mange tilfeller som en form for tortur. Derfor burde Norge umiddelbart oppdatere lovverket, og arbeide mer forebyggende for å unngå nødvendigheten av å måtte bruke isolasjon.

Grønn Ungdom vil

1

At isolasjon som straff forbys

2

Isolasjon i 22 timer eller mer per døgn forbys hvis ikke det er nødvendig av tungtveiende sikkerhetshensyn

3

At isolasjon som varer lengre enn 15 dager i strekk forbys

4

Isolasjon i norske fengsel kun brukes for unntakstilfeller og for så kort tid som mulig

5

Bruk av isolasjon må begrunnes med at den innsatte utgjør en alvorlig fare for seg selv, andre innsatte eller ansatte

6

Det sikres pålitelig og offentlig informasjon om i hvor stor grad isolasjon brukes

7

Oppfølging av alle innsatte i isolasjon skjer i samsvar med menneskerettighetsstandarder

8

Helse- og omsorgstjenestene til isolerte innsatte styrkes

9

Sivilombudet skal få beskjed over isolasjonstilfeller

10

Det må være ekstra tungtveiende grunner for personer med mentale eller fysiske funksjonsnedsettelser

11

Det utarbeides et forslag til en lov- eller forskriftsfestet plikt for å forhindre bruk av isolasjon i fengsler

12

Innsatte som er isolert eller utelukket fra fellesskapet følges opp av medisinsk personell daglig

13

Norske fengsler skal kunne satse mer på forebyggende arbeid

14

Åpne flere sengeposter i psykiatrien

15

Forby utelukkelse fra fellesskapet av hensyn til ro, orden og sikkerhet i dagens straffegjennomføringslov § 37

16

Forby utelukkelse fra fellesskapet av hensyn til å forhindre materiell skade i dagens straffegjennomføringslov § 37 1

17

Mindreårige burde sitte maks 3 dager i strekk i isolasjon

Enig med oss?

Bli med i kampen!

Meld deg inn i Grønn Ungdom